İdil Sanat ve Dil Dergisi
www.idildergisi.com
Cilt 2, Sayı 6  Kış / 2013  (ISSN: 2146-9903, E-ISSN: 2147-3056)
Lale DEMİR ORANSAY

NO Makale Adı
1355224248 PICASSIETTE EVİ (LA MAISON PICASSIETTE)

ÖZET
Mozaik antik çağdan günümüze kadar ulaşan ve kaplama yöntemi olarak kullanılan bir dekoratif resim sanatıdır. Çeşitli atıklarlardan yararlanılarak yapılan mozaik tekniğinin Picasiette tekniği olarak adlandırılmasına ilham kaynağı olan Fransa’nın Chartres kentinde bulunan Picassiette evini tasarlayan Raymond Isidore, sanat eğitimi almadan tamamıyla naif duygularla evini mozaikle kaplamıştır. Isidore, renklerini ve yansımalarını beğenerek topladığı cam ve seramik kırıklarını, evinin süslemesinde kullanmıştır. Evinin bütününü mozaikle kaplaması nedeniyle komşuları tarafından deli olarak görülen Isidore’a “Tabak hırsızı, çalıntı tabak” anlamına gelen Picassiette lakabı takılmıştır. Günümüzde, müze olarak gezilebilen bu ev; giriş, evin iç bölümü, şapel, siyah avlu, yazlık ev, bahçeye geçiş, heykelli ve Kudüs duvarının bulunduğu bahçeler, ruhun mezarı ve meyve bahçesi olmak üzere dokuz bölümden oluşmaktadır.
Picassiette evi incelendiğinde, Chartres kenti ve Katedrali’nin hemen hemen evin bütün bölümlerinde konu alındığı görülmüştür. Ayrıca naif yaklaşımlarla yapılmış çiçek, hayvan ve insan figürleri de sıkça göze çarpmaktadır. Isidore’un kimi yerlerde düz renklerden desenler oluşturduğu, kimi yerler de ise desenli seramik kırıklarını bir araya getirerek yeni motifler ortaya çıkardığı izlenmiştir. Evin iç, dış duvarları ve mobilyaları işlevlerini yitirmeden seramik ve cam kırıklarıyla kaplanmışlardır. Bu makalede yazar, rengarenk görüntüsü ve konularıyla insanda gizemli ve ruhani bir yer izlenimini oluşturan Picassiette evini genel olarak ele alarak evin bölümlerini hem teknik hem de desenler açısından incelemiştir.
Anahtar Kelimeler: Picassiette, La maison Picassiette, Mozaik