İdil Sanat ve Dil Dergisi
İdil Sanat ve Dil Dergisi
www.idildergisi.com
Cilt 7, Sayı 46  Haziran 2018  (ISSN: 2146-9903, E-ISSN: 2147-3056)
Harun Mustafa TÖLE

NO Makale Adı
1528714279 ÇAĞDAŞ SANAT TARTIŞMALARI VE KARE FİLMİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Çağdaş sanat ve sinemanın yolu, uzun zamandır çağdaş sanat sergilerinde kesişmektedir. Çağdaş sanata yer veren müzelerde, galerilerde, bienallerde videografik ve sinematografik çalışmalarla sıklıkla karşılaşılmaktadır. Sergi mekânına yerleştirilmiş bir ya da birden fazla ekranda –bir kaide üzerinde ya da duvara monte edilmiş–, tek kanal ve/veya çoklu kanal olarak duvara, perdeye yansıtılmış ya da sinema salonlarında olduğu gibi karanlık odalarda –siyah küp– videografik ve sinematografik yapıtlar izleyici ile buluşmaktadır.
Ruben Östlund, yönetmenliğini yaptığı ve 70. Cannes Film Festivali’nde En İyi Film kategorisinde Altın Palmiye ödülünü kazanan The Square [Kare, 2017] filminde, kamerasını bir çağdaş sanat müzesine ve onun şef küratörüne uzatarak, izleyicilerini çağdaş sanat dünyasına davet ederek, çağdaş sanat ortamını ve aktörlerini sinema salonuna taşımaktadır.
Çalışmanın amacı, “Kare” filminde çağdaş sanat ortamının nasıl ele alınarak anlatıldığının incelenmesidir. Bu doğrultuda çağdaş sanat üzerine yapılan tanımlamalar ve tartışmalar üzerine literatür taraması yapılarak, elde edilen bilgiler ile birlikte, filmde çağdaş sanat dünyasının işlenişi arasında bağlantılar kurularak, çağdaş sanat üzerine yapılan yorumlar ve yöneltilen eleştiriler ile filmin kesişme ve ayrışma noktaları olduğu tespit edilip ortaya konulmuştur.

Anahtar Kelimeler: çağdaş sanat; sinema; The Square [Kare]; müze; küratör